АКТИВНОСТИ
Истраживање педагога Установе - Мирјане Савкић о ставовима родитеља према васпитним поступцима
На састанку Васпитно-образовног већа Установе, одржаном 23.10.2014. године презентовано је истраживање реализовано од стране педагога Установе - Мирјане Савкић.
Испитивани су СТАВОВИ РОДИТЕЉА ПРЕМА ВАСПИТНИМ ПОСТУПЦИМА.
- СТАВОВИ су динамичке црте личности.
- Нису преузети наслеђем, него су научени.Праћени су емоцијама-позитивним или негативним (особа је или позитивно или негативно диспонирана према предмету).
- СТАВОВИ РОДИТЕЉА су веома битни у васпитавању деце, с обзиром на то да су родитељи први и најважнији васпитачи своје деце и да је улога родитеља једна од најважнијих и највећих улога које сваки човек има у свом животу (деца од родитеља не примају само љубав и нежност, већ и поглед на свет,начин живота, однос према друштву, обавезама...).
Ставови родитеља који негативно делују на развој личности детета:
- НЕДОСЛЕДАН став условљава несигурност детета како у погледу исправности својих поступака, тако и у погледу родитељске љубави.
- СУВИШЕ ПОПУСТЉИВстав обликује размажено дете.
- ПРЕТЕРАНО СТРОГстав родитеља ствара несигурно и спутано дете.
- ПРЕТЕРАНО ЗАШТИТНИЧКИстав –дете плашљиво, несигурно и револтирано.
- ХЛАДАН, НЕЗАИНТЕРЕСОВАНстав-услед недостатка љубави од стране родитеља дете је агресивно, деструктивно (осећа потребу за разарањем и за “кидисањем”)
- Став ПРЕЗАПОСЛЕНИХ РОДИТЕЉА-веома сличан претходном.
Типови родитеља са аспекта поделе власти:
- АУТОРИТАРНИ –дете их се плаши и из страха им се покорава. Родитељи су крути, емоционално сиромашни, веома строги, а понекад и саможиви и агресивни.Постављају деци строга правила и очекују да се она поштују.Такви родитељи имају заповедничко држање, а од детета захтевају да буде тихо и дисциплиновано и да не показује емоције (поготово у јавности).Деца таквих родитеља су често срамежљива, повучена и несамостална, понекад остављају утисак хладне особе, а некада су агресивна да би напакостила родитељима и од њих извукла и минимум емоција, па макар то била и љутња.
- ДЕМОКРАТСКИ-поштују дететову личност без заповедничког понашања.Изузетно се одржава равнотежа љубави и власти. Дете израста у уравнотежену, реалистичну личност, без егоцентризма, лицемерја и патетике.
Типови родитељских ставова са аспекта љубави:
- ТОПАО став карактерише права, истинска родитељска љубав и систематско храбрење детета.Такви родитељи не оскудевају у показивању љубави речима, пољупцима, мажењем и, једном речју-бављењу својим дететом. Увек су ту да охрабре своје дете и да му помогну да се снађе и ослободи њихове помоћи на , нимало лаком путу одрастања.
- ХЛАДАН став се огледа у непоказивању љубави и такви родитељи не дају својој деци охрабрења. Ови родитељи сматрају да је куповина и новац доказ љубави. Неки, пак, сматрају да деца знају да их они воле и без посебног доказивања-зато што су их они родили! Једно је извесно-не могу својој деци пружити, показати и доказати љубав они родитељи који је и сами нису добили у току свога детињства и живота.
Емоционална експресија
Породични односи, а посебно породична комуникација представљају најважнији фактор развоја личности детета.
Емоционална експресија је скуп различитих димензија:
- критицизам ,
- хостилност,
- наметљивост,
- емоционална топлина и
- позитивни коментари.
Заступљеност и односи наведених димензија, свакако одређујупородичну климу у којој дете одраста.
Изузетно је важна усаглашеност вербалног и невербалног израза, тј. речи које су упућене детету и адекватног емоционалног израза.
Колики је значај претходно наведене тврдње најбоље ћемо сагледати уколико схватимо да је код схизофреније видљиво присуство “дуплих порука”, где значење на вербалном нивоу није у складу са значењем на невербалном нивоу, тј. у емоционалном изразу. Код таквих болесника одрицање од прихватања поруке на невербалном нивоу условљава неспособност схватања шта људи стварно желе да саопште, као и неспособност да се аутентично изразе сопствене жеље.
Љубавидисциплинасуесенцијалнеинеодвојиведетерминантеваљаногкарактера.Љубавбе
здисциплинепроизводислабкарактер,ааутократскадисциплинабезљубавиимаисходусле
појпослушностиигенералномставухостилностипремаокружењу.
(деотеоријскогсегментаистраживања)